تبلیغات
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین - توسل از نگاه قرآن و اهل سنت
دانلود مداحی،پخش آنلاین مداحی،متن مداحی،احادیث امامان و پیامبر،متن مداحی،پخش آنلاین مداحی و ......
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

استفاده از مطالب این وبلاگ با دو ذکر صلوات برای سلامتی امام زمان و السلام وعلیک یا ابا عبدالله مجاز است

آدرس بلاگ های من:mhsalek.mihanblog.com وبلاگ شماره 1
yazahra-yamahdi.mihanblog.com وبلاگ شماره 2
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
مشاهده و دریافت کد
روزشمار محرم عاشورا
روزشمار فاطمیه http://varoone.mania-dv.ir/zekr/zekr.gif
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
مطالب اخیر وبگاه

 

این مقاله با کمال احترم نسبت به برادران اهل سنت و از منابع معتبر تهیه گردیده است .

 

 توسل در ادبیات عرب با کلمه وسیله مترادف است و وسیله  به هر چیزی گفته میشود که ما را به مقصد و هدف خاصی میرساند. 

توسل در ادبیات دینی و مذهبی به این معناست که ما فرد یا چیزی را میان خود وخدا واسطه قرار دهیم تا به هدف خاصی برسیم.

شرح 1:باید گفت که این هدف برای افراد مختلف متفاوت است،هدف بعضی ها نجات از آتش جهنم،هدف بعضی دیگر رفتن به بهشت و هدف عده ای هم تنها خود خداست.(همان طور که حضرت علی (ع)میفرمایند:خدا را برای دستیابی به بهشت و برای ترس از آتش جهنم عبادت نمیکنم،خدا را عبادت میکنم چون شایسته ی عبادت و پرستش است)


به ادامه مطلب مراجعه نمایید

  

این مقاله با کمال احترم نسبت به برادران اهل سنت و از منابع معتبر تهیه گردیده است .

 

 توسل در ادبیات عرب با کلمه وسیله مترادف است و وسیله  به هر چیزی گفته میشود که ما را به مقصد و هدف خاصی میرساند. 

توسل در ادبیات دینی و مذهبی به این معناست که ما فرد یا چیزی را میان خود وخدا واسطه قرار دهیم تا به هدف خاصی برسیم.

شرح 1:باید گفت که این هدف برای افراد مختلف متفاوت است،هدف بعضی ها نجات از آتش جهنم،هدف بعضی دیگر رفتن به بهشت و هدف عده ای هم تنها خود خداست.(همان طور که حضرت علی (ع)میفرمایند:خدا را برای دستیابی به بهشت و برای ترس از آتش جهنم عبادت نمیکنم،خدا را عبادت میکنم چون شایسته ی عبادت و پرستش است)


توسل از دیدگاه قرآن

خداوند در آیه 35 از سوره مائده میفرمایند:

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه  الوسیله و جاهدوا فی سبیل الله  لعلکم تفلحون

 شرح 1: این آیه بیان می کند که ما برای رسیدن به خدا نیاز به وسیله داریم (و ابتغوا الیه الوسیله )

 

گروهی از برادران اهل سنت بر این اعتقاد هستند که منظور از وسیله تنها انجام نماز،روزه و جهاد و... است ، اما طبق نظر شیعیان کلمه وسیله علاوه بر این ها اهل بیت را هم شامل می شود، و آنها هم میتوانند میان انسان و خداوند واسطه شوند تا خدا از گناه بنده ای بگذرد و او را مورد رحمت خود قرار دهد.

شرح 2:گروهی از برادران اهل سنت می گویند که خداوند میفرمایند : (ایاک نعبد و ایاک نستعین) و بر اساس این آیه توسل را شرک میدانند و بر این اعتقاد هستند که فقط باید از خدا کمک گرفت اما برای شرک دانستن توسل تنها یک آیه کافی نیست،بلکه باید جمیع آیات قرآن و سیره اهلبیت را دید سپس نظر داد. فی الحال ما توجه شما را به آیات دیگری از قرآن کریم جلب میکنیم.

1        . خداوند در آیه 64 از سوره نساء میفرمایند :

(وما ارسلنا رسولا الا لیطاع باذن الله و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما )

 

شرح 1 :(ظلموا انفسهم) به معنای گناه،ذنب،اشتباه،خطا و هر کاری است که خداوند آن را دوست ندارد و عذاب الهی را به دنبال دارد.

شرح 2: آیه می فرماید به نزد پیامبر(ص) بروید، در نتیجه اجازه داریم برای در خواست عفو و بخشش به نزد پیامبر(ص) برویم  . (جاءوک)

شرح 3:جالب اینجاست که آیه میفرمایند در نزد پیامبر (ص)طلب بخشش کنید، امااستغفار در کنار پیامبر (ص) با استغفار تنهایی متفاوت است و تاثیر اولی بیشتر است که این مطلب در ادامه آیه  کاملا مشهود است . (جاءوک فاستغفروا الله )

شرح 4:آیه میفرماید که استغفار به تنهایی کاربرد ندارد چرا؟ چون در ادامه ایه میفرماید پیامبر، تو هم باید برای آنها استغفار کنی. ( واستغفرلهم الرسول)

شرح 5: بر طبق ادبیات عرب اگر (ل) قبی از فعل ماضی بیاید نشانه تاکید است یعنی حتما آن فعل اتفاق می افتد (آمرزش و غفران ) - لوجدوا

شرح 6:(توابا رحیما)صرفا به معنای بخشش نیست بلکه به معنای بخشش همراه با مهربانی است زمانی پدر شما،شما را می بخشد و به شما اخم میکند اما زمانی پدر شما،شما را می بخشد و دست نوازش بر سر شما می کشد (توابا رحیما)

2        .همچنین خداوند در آیات 97و98از سوره یوسف میفرمایند:

 

(97) قالوا یا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا کنا خاط ین

(98)قال سوف استغفر لکم ربی انه هو الغفور رحیم

شرح1:برای آمرزش گناهان،توسل به اولیای خدا جایز است . ای پدر عزیز ما برای ما استغفار کن .(ابانا استغفر لنا)

شرح 2:حضرت یعقوب با جمله ای که می فرمایند مهر تایید بر این مطلب قرار می دهند . ( برای شما استغفار خواهم کرد . ) انبیا الهی کاری را که مورد تایید خداوند نباشد انجام نمی دهند . (قال سوف استغفر لکم)

3        . و خداوند در آیه 5 سوره منافقون میفرمایند :

و اذ قیل لهم تعالو یستغفرلکم رسول الله لووا روسهم و رایتهم یصدقون و هم مستکبرون

 شرح 1:دعای اولیای خدا در مورد بخشش گناهکاران مستجاب است (یستغفر لکم)

شرح2:توسل به پیامبر خدا جایز است(تعالوا یستغفر لکم رسول الله)

4        خداوند در آیه 19 سوره محمد میفرمایند:

فاعلم انه لا اله الا الله و استغفر لذنبک و للمومنین و المومنات و الله یعلم متقلبکم و مثواکم

شرح1:خداوند خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پیامبرش فرمان میدهد تا برای مردم استغفار کندو واسطه شود (و استغفر لذنبک و للمومنین)

توسل در منابع  اهل سنت

1-ابن حبان در کتاب خود الثقات میگوید بارها به زیارت قبر علی بن موسی (ع)رفتم ودر مدتی که در طوس بودم هر وقت مشکلی برمن عارض میشد،به زیارت قبر آن حضرت میرفتم و از  خداوند میخواستم که مشکلم را برطرف کند و الحمد لله مشکلم برطرف می شد و این را مکرر  امتحان کردم و نتیجه گرفتم.

ابن حبان،الثقات،جلد 8،ص456

2-ابن محمد ادریس شافعی به قبر ابو حنیفه و احمد بن حنبل به قبر شافعی متوسل می شد

الخطیب خوارزمی،مناقب ابی حنیفه،جلد2،ص199

3-مسلمانان به قبر ابو ایوب انصاری متوسل میشدند و برای طلب باران  به قبر اوپناه میبردند

حاکم الحسکانی النیسابوری،المستدرک علی الصحیحین،جلد3،ص518

4-قسطلانی میگوید سزاوار است که زیرا در کنار قبر پیامبر(ص)زیاد سزاواراست که خداوند شفاعت پیامبر را در حق او بپذیرد.

القسطانی،المواهب اللدنیه ،جلد3،ص417

5-سید حسن سقاف میگوید توسل به رسول اکرم(ص)و طلب شفاعت از آن حضرت به ویژه در اوقات گرفتاری از مستحبات موکد میباشد و سیره علما و دانشمندان عالی قدر ،مردان الهی ،بزرگان حدیث و پیشوایان گذشته بر این روش  جریان داشته است.

حسن ابن علی سقاف،فیض القدیر،جلد2،ص135

6- دارمی در سنن خود مینویسد:حدثنا ابو نعمان،حدثنا سعید ابن زید،حدثنا عمرو بن مالک النکری،حدثنا ابو الجوزا اوس بن عبد الله قال:قحطاهل المدینه قحطا شدیدا،فشکوا الی عایشه فقالت:فعلوا،فمطرنا مطرا  حتی نبت العشب،و سمنت الابل حتی تفتقت من الحشم،فسمی عام الفتق

رجاله ثقات،و هو موقوف علی عایشه و ما وجدته فی غیر هذا المکان

اوس ابن عبدالله میگوید:مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت کردند،عایشه گفت:به قبر رسول خدا(ص)روی بیاورید و پنجره هایی از آن به سمت آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آن حضرت و آسمان سقفی نباشد راوی میگوید :مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید تا جایی که گیاهان رویید و شتر ها آن قدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند به حدی که آن سال را سال ترکیدن نامیدند.

سنن دارمی،جلد 1،ص277،دار المغنی للنشر و التوضیع

حسین سلیم الدارنی درباره سند این روایت میگوید:تمام راویان این روایت ثقه است و موقوف بر عایشه است من این روایت را در غیر این مکان نیافتم.

در ادمه این بحث خداوند در آیه 37 سوره بقره میفرمایند :

فتلقی آدم من ربه کلمت فتاب علیه انه هو تواب الرحیم

جلال الدین سیوتی(مفسر اهل سنت) در تفسیر این آیه خداوند کلماتی را به حضرت آدم آموخت تا با آنها توبه کند که عبارتند از:اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد.

گروهی این عقیده را دارند که چون پیامبر و امامان مرده اند دیگر نمیتوانند برای ما کاری انجام دهند ولی خداوند در آیه  169 از سوره آل عمران میفرمایند:و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون

همچنین همه ی مسلمانان چه شیعه و چه سنی در سلام  نماز خود پیامبر را با صیغه مخاطب صدا میزنیم(السلام علیک ایها نبی )و همین کافی است دریابیم پیامبران و امامان زنده اند و ما میتوانیم آنها را بین خود و خدا واسطه قرار دهیم

والسلام 

کاری از گروه فرهنگی مسجد حضرت مهدی قائم (عج)

 

 

 

 

 



نویسنده مصطفی هاشمیان در 09:32 ب.ظ | نظرات()
پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:42 ب.ظ
واقعا ارزش خودن داشت
بالاخره تو بین این همه وبلاگ یه وبلاگ خیلی عالی هم پیدا شد
مصطفی هاشمیانخواهش میکنم . نظر لطف شماست
پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:40 ب.ظ
واقعا عالی بود تا حالا چنین مطلبی ندیده بودم
مصطفی هاشمیانممنون از نظرتون . موفق باشید
یکشنبه 4 مرداد 1394 10:52 ب.ظ
خدا خیرتون بده
اجرکم عندالله
واقعا وبلاگتون مطالبش خیلی قشنگه
این کار توسلتونم عالی بود
امیر ادیبالحمدلله که مفید بود . موید و منصور باشید
در پناه حق
یکشنبه 4 مرداد 1394 03:54 ب.ظ
ببخشید این جزوه رو چه کسی نوشته؟
امیر ادیبیک کار گروهی است .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
ثامن تم
برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر دوست دارید از کدام موضوعات مطلب براتون بگذارم